Už skoro odnepaměti se v české pedagogické komunitě diskutuje o tom, jak nejlépe vyhovět speciálním potřebám té které skupiny. Jak umožnit rozvoj chytrých a talentovaných dětí. Jak pomoci dětem s fyzickým postižením či poruchou učení. Jak podpořit různé etnické skupiny. Jak dostat víc dívek na technické obory. A za tím vším zaniká mnohem vážnější problém s obrovskými dopady – český vzdělávací systém vyřazuje tisíce kluků, kteří – ač mají vysoké schopnosti, a dokonce i vysokou znalost školní látky – míří místo na vysokou školu do učení. Jen proto, že ve školáckém věku byli příliš neposední.
O tom, že vzdělávací systémy většiny západních zemí jsou nastaveny tak, že zvýhodňují dívky, se hovoří minimálně od roku 2000, kdy americká socioložka Christina Hoff Sommers publikovala dnes již legendární knihu Válka proti chlapcům, kde doložila, že americké školy systematicky znevýhodňují a poškozují mladé muže. |