Počet podnikatelek v České republice stále roste. Ženy dokonce už dvanáctinásobně převyšují počet podnikatelských subjektů, nově založených muži. Podle předsedy Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků Karla Havlíčka je za tím zejména jejich touha dobrého skloubení pracovního a rodinného života. Podnikání nabízí flexibilitu, které je pro ně alfou omegou. |
„Polovina žen, které se rozhodly podnikat, míří do oblasti služeb. Je populární i drobný obchod typu kavárna, čajovna nebo prodej vlastních výrobků. Zajímavé je to i v oblasti elektronického obchodování, ale nebrání se, byť už je to ve výrazně menší míře než v minulosti, i různým butikům,“ popisoval Havlíček odvětví, ve kterém ženy nejčastěji podnikají.
Nehrnou se naopak do klasické výroby nebo do průkopnických projektů. „To je dáno tím, že na rozdíl od mužů nechtějí ženy tolik riskovat. Vycházejí z toho, že chtějí z minima získat maximum, nechodit do riskantních projektů, kde by hrozila větší finanční ztráta nebo dokonce střechy nad hlavou. Nehrají tolik o velký úspěch nebo společenské postavení, hrají pragmaticky o to, aby v časové dotaci vydělaly určitý peníz za menšího rizika,“ řekl Havlíček.
Rozdílné pohledy mužů a žen podle Havlíčka také panují ohledně případného předávání firem svým potomkům. „Když ženy vidí, že je podnik fungující, tak teprve poté mají snahu do něj dostávat i vlastní děti. Rozhodně ale ne proto, že by hodně stály o to, že by děti měly pokračovat v jejích šlépějích...Spíše to vnímají pragmaticky ve smyslu: ʻKdyž nás to živí, proč by to nemohlo živit i dětiʼ,“ řekl Havlíček. Mužům podle něj zase často nevadí, když podnik na své dítě lidově řečeno „hodí“.
|