I když dosahují chlapci v testech celkově lepších výsledků než dívky, dostávají oproti nim horší známky. A ačkoliv se velikost tohoto rozdílu u různých předmětů liší, dochází k této situaci na všech typech středních škol.
Právě takový je jeden z poznatků vycházející z analýzy vzdělávání na českých středních školách, vypracované společností Scio.
Z výsledků vyplývá, že známkování je u chlapců o poznání přísnější. Ti, kteří dostali na posledním vysvědčení z matematiky trojku, dosáhli v testu z tohoto předmětu lepšího výsledku než dívky s dvojkou.
Co je konkrétně důvodem, ale jasné není. Lepší známky mohou být jednoduše důsledkem větší pečlivosti během školní docházky, nebo být způsobeny lepším projevem či dalšími mnoha faktory.
Jasné je jen to, že každý test i známku z něj by žáci i jejich rodiče měli brát s rezervou a nečinit z jednoho "čísla" předčasné závěry.
Analýza vychází z dat získaných v rámci projektu Vektor, jenž proběhl mezi lety 2005 až 2011 a při němž se podařilo získat informace o vzdělávání od více než 107 tisíc žáků z 655 středních škol.
"Analýza ukazuje na nesouměřitelnost hodnocení žáků nejen podle typu školy, ale třeba i podle tak překvapivého kritéria, jako je pohlaví," říká Bohumil Kartous ze společnosti Scio.
Skutečně - jak ukazují například výsledky testu obecných studijních předpokladů, pohlaví představuje prakticky druhý nejvýznamnější faktor ovlivňující výsledek; tím hlavním je především typ školy, kterou žák navštěvuje.
Stejný výkon, jiné známky. Na škole je dobré být dívkou
--------------------------------------------------------------------------------
Známkování na českých středních školách je nespravedlivé. Chlapci mají lepší znalosti než jejich spolužačky, ale dostávají horší známky. Vyplývá to z analýzy společnosti Scio, která středoškoláky testuje pravidelně od roku 2005.
"Tento rozdíl může být částečně dán i povahou zkoušky, např. u českého jazyka musí být do hodnocení v hodinách zahrnuty i oblasti, které písemné testy neověřovaly - kvalita písemného i ústního projevu, tvůrčí schopnosti, aktivita v hodinách atd.," uvádí analýza.
Tento argument je však platný právě jen v případě češtiny nebo jazyků. U matematiky je rozhodující písemná práce, a proto by se výsledky ve Scio testu měly se známkami více shodovat. Analýza však ukázala, že chlapci, kteří dostali na posledním vysvědčení trojku, měli v testu lepší výsledky než dívky, které se mohly pochlubit dvojkou. "Dá se proto říci, že známkování na školách je k chlapcům nespravedlivé," shrnulo Scio.
Největší problémy mají žáci s matematikou, ukázaly testy. Průměrně z ní mají známku o půl stupně horší než z ostatních předmětů. "Zatímco z českého a anglického jazyka je průměrnou známkou na gymnáziích dvojka, z matematiky jsou průměrné známky skoro o půl stupně horší. Toto pořadí platí na všech typech škol zhruba stejně, ze čtyř předmětů vždy dávají nejhorší známky učitelé matematiky," uvádí analýza.
Potvrdil se také logický předpoklad, že žáci mají lepší výsledky v předmětech, které je baví. "Obzvlášť výrazně se tato závislost projevuje u nejméně oblíbených předmětů, jako je němčina a matematika, naopak u poměrně oblíbeného českého jazyka tak silná není," shrnulo Scio. Nedá se však říct, jestli žáci dosahují lepších výsledků, protože je předmět baví, nebo je předmět baví, protože mají dobré známky.
Scio dlouhodobě testuje žáky prvních a posledních ročníků středních škol. Od roku 2005 se do průzkumu zapojilo téměř 108 tisíc dětí z 655 škol všech typů. Studenti psali testy z českého, anglického a německého jazyka, matematiky a z obecných studijních předpokladů.
Na středních školách se známkuje nespravedlivě, dívky mají výhody
|